Activiteiten & Projecten

CURSUS KUNSTGESCHIEDENIS & LEZINGEN

Marianne Wilts is een inspirerende docent en is beeldend kunstenaar.
Zij doceert in kunstvakken en kunstgeschiedenis in de vorm cursussen, trainingen en lezingen
waarin kunst en geschiedenis met boeiende verhalen en diepgaande informatie worden gepresenteerd.
Naast het ontdekken van kunstenaars, hun stijl en verschillende stromingen,
worden ook verbindingen gelegd met de hedendaagse kunst.

Samen kijken naar kunst, volgens de methode VTS (Visual Thinking Strategie)
verrast je en stimuleert om meer te zien.
De combinatie van kennis én beleven van kunst,
verruimt jouw kijk op kunst en verdiept het bezoek aan musea en tentoonstellingen.
                                                                                            
CURSUS KUNSTGESCHIEDENIS in DEVENTER

2020 voorjaarscursus 5 x zaterdagochtend.
Tijd : zaterdag 10.00 –12.00 uur
Docent: Marianne Wilts
Locatie: Kunstcircuit Keizerstraat 70, Deventer.
Prijs:   VOORJAAR 2020  5 x cursusochtend 75,- (inclusief koffie/thee) 1 x cursusochtend is 17,50 euro 
Info & aanmelding: info@art-traction.nl 

PROGRAMMA :
1 februari 2020
Vriendschap tussen Henri Matisse en Pierre Bonnard
Verbondenheid in een artistieke vriendschap
Uit een levendige correspondentie over een decennialange vriendschap tussen Matisse en Bonnard, blijkt een uitwisseling van ideeën over kunst in de 20ste eeuw. Hun werken, de naakten en abstracten, waren terugkerende motieven. We zoomen in op de uitwisselingen tussen deze vrienden over schilderen en hun persoonlijke percepties. De uitspraak van Matisse ” Long Live Painting! ” staat centraal.

15 februari 2020
de vrouw in de beeldende kunst
‘De dames van de barok en het keerpunt voor de vrouw in de kunstgeschiedenis‘.
Aan het licht komt de vrouw als kunstenaar in de Italiaanse schilderkunst vanaf 1550. Dé bekendste vrouwelijke schilder uit de Italiaanse 17de eeuw Artemisia Gentileschi (1593-1652) Als dochter van kunstenaar Orazio Lomi Gentileschi (1563-1639) benutte zij de mogelijkheid om zelf kunstschilder te worden. In de zeventiende eeuw is dit zeldzaam en allesbehalve vanzelfsprekend voor vrouwen. Vandaag ontdekken we de rol van vrouwelijke kunstenaars in Italië in de periode tussen de late Renaissance en de Barok. Welk pad bewandelden deze kunstenaressen in een wereld die geregeerd werd door mannen?

29 februari 2020
VAN EYCK (1390-1441) GENT
In de Jan van Eyck-tentoonstelling worden een aantal werken tentoongesteld die afkomstig zijn uit het atelier van Van Eyck. Met zijn wetenschappelijke kennis stak Van Eyck uit boven zijn tijdgenoten. Met zijn weergaloze techniek, wetenschappelijke kennis ontketende hij een optische revolutie. Ontdek waardoor Jan van Eyck in de kunstgeschiedenis zo wereldberoemd is geworden.

14 maart 2020
ROME stad van architectuur en beeldhouwkunst
Rome en de meesterwerken uit de Oudheid en de Renaissancekunst en architectuur. De Romeinse beschaving leverde belangrijke bijdragen aan de Westerse kunst- en architectuur. In deze cursus zijn authentieke plaatsen zoals het Pantheon, Colosseum, de pleinen en fonteinen aanleiding tot het ontdekken van invloeden op de hedendaagse Westerse kunst en architectuur.

28 maart 2020
Biënnale en Modern Art Presentatie, vernieuwingen binnen de hedendaagse kunst.
In moderne kunst zijn de afgebakende kunststromingen en kunstkritieken kenmerkend. Kenmerken van de hybride kunst van de 21ste eeuw zijn o.a.:
transformatie, paradox, mengvorm. Nieuwe vormen die ontstaan uit een samenvoeging van bestaande vormen. Hybride kunstvormen creeren mogelijkheden voor experiment en innovatie.In de mengvormen van hedendaagse kunst is geen karakteristiek onderscheid aan te brengen en zij wordt uiteenlopend tentoongesteld zoals in kunstevenement, als presentatie-instellingen (Documenta in Kassel en De Biënnale van Venetië al opgericht in 1895, de oudste kunstbiënnale). Onder de aandacht komen de standkoming van hedendaagse kunstuitingen, de werkwijze en we kijken naar de praktijk van hedendaagse kunstenaars.
__________________________________________________________________________________________

Comments are closed.